Top Social

Milyen a leuveni élet? - Erasmus beszámoló

2017. február 8., szerda
Sziasztok!

Nah, ennek a félévnek is vége lett Leuvenben, sajnos és nem sajnos. Lassan egy hete már itthon vagyok, de az is parádés egy hazajövetel volt. Még sose próbáltam két bőröndbe belesűríteni az életem, de azt kell, mondjam, hogy erősen átértékelődött bennem az, hogy mihez és miért is ragaszkodok annyira.

A hazautazás napja igen vicces volt, előtte már nyolc órán át pakolgattam a bőröndjeimet, hogy minél több cuccot beléjük tudjak passzírozni -a fele ajándék volt, egyébként. Aztán azon imádkoztam, hogy ne érjem el a bőröndökkel a bűvös 32 kg-os határt a wizzairnél, de hál istennek ez nem történt meg pusztán 28 és 19 kg-t cipeltem magam után, meg a hátizsákom, az semmike. Budapesten egy hatalmas meglepetés várt, ugyanis a szüleim és Szimi kijöttek elém, de nem is akárhogyan; hatalmas virágcsokorral, amiben a kedvenc virágjaim voltak, továbbá egy óriási plakáttal, amire rá volt írva, hogy Isten hozott Eni! Teljesen mozi beütése volt az egésznek, szerintem néztek nagyokat a távozó emberek, amikor meglátták a díszes társaságot. Hazaérve pedig újabb meglepetésekkel vártak "Welcome home" és "Sweet home" feliratokkal, továbbá fehér és fekete lufik tömkelegével díszítésként. És mindezek mellé még egy óriási virágfát is kaptam, szintén teletűzdelve a kedvenc virágjaimmal. Filmekben nem mutatnak ilyen hazajövetelt, mint amit én kaptam. Kis lököttek, hogy szeretem őket. ♥

Na, de most itt az ideje, hogy beszéljek arról maga Leuven, ahol az Erasmust töltöttem milyen hely.



Leuvent nagyon könnyű összefoglalni, egy igazi, könnyen élhető egyetemváros. Alig 90 000 lakosa van és maga a centrum lényegében két km átmérőjű. Az egyetem épületei összevissza megtalálhatóak a városban, illetve van centrumon kívül eső kampusza is Heverlee, ahol az Arenberg kastély is van.

Egy tipikus németalföldi városnak tudnám leírni helyet, ami "németes" építészeti stílusokat őriz macskaköves utcákkal. Mivel egyetemvárosról van szó, ezért erősen az egyetemistáktól függ a helyiség pezsgése is, vizsgaidőszakban és tanítási időszakon kívül kevésbé zsúfoltak az utcák, viszont amikor tanítás van, hajjaj. Mindenhol diákok tömkelegét látni, na meg az éjszakai élet is akkor pezseg igazán.


A Leuveni Katolikus Egyetem avagy KU Leuven Németalföld egyik legrégebbi egyeteme, a díszes tornyos épület, amit az ugrós képen is láthattatok mögöttem, a központi könyvtár. Bár az eltelt szemeszter alatt nem tett arról, hogy megszeressem, mivel hiába van tanuló részlegük, nem engedélyezik, hogy zárt üvegben vizet vigyél be magaddal. Azért valljuk be, ez egy hosszú 3-4 órás tanulós periódusban elég kellemetlen.

A zászlós épület pedig a régi városháza, ami az egyik központi téren a "Grote markt"-on található. Az épületet egyébként a Brüsszelben lévő városházáról mintázták, mondván, hogyha nekik van, akkor nekünk is kell. (A városok közötti versengés egy tipikusan Flamand dolog, a legtöbb belga szörnyen büszke arra a városra, ahol felnőtt és lakik).


Leuvenben a legegyszerűbb közlekedési forma a bicikli. Kifejezetten jó bicikliutak szelik át a kisvárost és kényelmes ezeken tekerni. Az autósok itt figyelnek a két keréken közlekedőkre, ellenben a biciklisek senkire sem figyelnek. Gyalogosként nagyon kell arra vigyázni, hogy ne üssenek el és a gyalogosok is összevissza mászkálnak az utcákon, nem pedig a gyalogosátkelőket alkalmazva. Mi egyébként használt biciklit béreltünk a Velo-nál, ez a bicikli bérlőhely az egyetemhez tartozik -ahogy szinte minden- és szerintem normális áron biztosítja a kerékpárokat a hallgatóknak. Egy 70€-s letét után egy évre 70€ (kb 22 000 Ft) a kétkerekű, de lehet ennél rövidebb időre is bérelni, a letétet természetesen visszaadják, emellett ingyenes szerelési lehetőséget is biztosítanak, hogyha tőlük béreltél. Szóval yey for Velo.

Az egyetem és az oktatási színvonal kiemelkedően jó. Nagyon jól éreztem magam és bár rengeteget tanultam és rengeteg időt elvett, megérte, mert olyan sok tudással gyarapodtam kint, amit itthon nem kaphattam volna meg. Mindenféle szakon lévő hallgatókkal beszéltem és mindenki egyöntetűen azt mondta, hogy nehéz itt tanulni, de nagyon jó oktatást kapnak.

A diákok egyébként úgynevezett "kot"-okban élnek -legtöbbször. Külön vannak direkt diákházak (studentenhuis), ahol mindenki kibérelhet egy-egy szobát és kész is. Az egyetem erre is biztosít egy megfelelő platformot a Kotwijst, külföldi hallgatóknak szerintem itt érdemes szállást keresniük -mi is itt tettük a szobatársammal-, mivel a KU Leuven ellenőrzi ezeket a kotokat, hogy megfelelő állapotban vannak-e és szinte kizárt dolog, hogy itt csalással találkozzunk. Szerintem ez a legbiztosabb módja a szállásfoglalásnak, hacsak nem tudunk kimenni és személyesen megnézni az adott szobákat.


Leuvenben mindig van mit csinálni diákként, ha mást nem, hát tanulni kell. De sok szép park is megtalálható a külvárosban, ahol jó időben érdemes sétákat tenni és szimplán kiülni a barátokkal "csövezni" egy akusztikus gitárral és élvezni a jammelést -igen, ilyen tényleg történt, mintha egy egyetemistákról szóló filmben lettünk volna  az ottani baráti társasággal.

A szemeszterek elején érdemes részt venni az orientációs napokon, hiszen nemcsak, hogy értékes ismeretekre tehetünk szert az egyetem működésével és más tevékenységekkel kapcsolatban, de rengeteg barátot is tudunk ilyenkor találni, hiszen mindenki azért van ott, hogy ismerkedjen. Emellett az ottani diákszövetkezetek különböző programokra való jelentkezést is biztosítanak például városi körbevezetést, a városban található Stella Artois gyárnak a felfedezését, a könyvtár tornyába való látogatást és az ottani zenész munkásságának meghallgatását és még sorolhatnám.

Ezek mellett szerintem érdemes kiváltani a kultúra kártyát ("Cultuurkaart"), amit a diákigazolványunk igénylésénél lehet megvenni potom 20€-t (6000 Ft) -egyébként az egész tanév folyamán ki lehet váltani, csak akkor az irodába külön be kell menni még egyszer. Ez a kártya különböző kedvezményeket biztosít múzeumokba, előadásokra, emellett ingyenes előadásokra is feljogosítja a hallgatót. Így hallgattam meg például Gabriel Rios-t, aki egyébként élőben jobban megfogott, mint youtubeon át, igazi showman és nagyon jól átadja a zenéjét a valóságban. Illetve Wim Mertens zongoraművészt is, akinek a muzsikája igazi zen állapotba vitt át és lelki felüdülést nyújtott a szemeszter egyik húzósabb időszakában.


Téli programokban sincsen hiány, ez a város imád ünnepelni és azt kell mondanom, hogy ami egyik nap ott volt, az másnapra gond nélkül el tud tűnni. Így jártunk például a főutcai vásárral, illetve egy-két városi rendezvénnyel is. Ebben a tanévben egész végig Mórus Tamás Utópia című könyvét ünnepelte a város, így különböző rendezvények és kiállítások voltak ennek jegyében. Például hallgattam magáról Leuven utópiájáról is egy fórumot hollandul -mivel kutatók írtak róla egy könyvet, aztán megvitatták ennek megvalósíthatóságát-, továbbá megnéztem a helyi múzeum kiállítását is és még sorolhatnám. Leuven és úgy maga Belgium rengeteg művészeti és kulturális kikapcsolódási lehetőséget biztosít, ezek a lehetőségek pedig szerintem különösen fontosak. Főleg, ha valaki hollandus diák, mint én.

Télen van egy különösen gyönyörű tél-köszöntő rendezvényük a Beginaudvarban "Groot Begijnhof bij kaarslicht". Ez egyébként annyit tesz, hogy a Nagy Beginaudvar gyertyafénynél. Ha valaki esetleg nem tudná, a beginák hasonlóak voltak, mint a női szerzetesrendek, csak nem voltak hivatalosan Istenhívő rendek annak ellenére, hogy az életüket Istennek áldozták. Kis közösségekben éltek szerte Flandriában. Tél elején pedig a Leuveni Beginaudvar fényárban úszik, gyönyörű látvány, szerintem érdemes egyszer megnézni és beöltözött beginával is találkozhatunk, akitől többet meg lehet tudni erről a régi rendről.

Újévkor és úgy egyébként is javaslom az "Oude Markt"-ot vagyis Régi/Öreg teret, ahol Európa leghosszabb kocsma-utcája található. A tér lényege az, hogy körben csak kocsmák vannak -szinte. Rengeteg hely közül lehet választani, az Erasmusos diákok általában az Ambriorixban szoktak bulizni vagy a De Rectorban -a Rectorban jobb a zene, de nekem egyik hely se lett kedvenc. Kocsmának a térről pedig a Café Belge-t ajánlom, mivel ott lehet a legtöbb Belga sört megkóstolni, de előre szólok, ha boltban veszi az ember, akkor jóval olcsóbbra jön ki ezeknek az ára. Illetve a De Giraf-ba is érdemes elnézni egyszer-kétszer mivel az egy híres shotbar Leuvenben. Rengeteg és annál is több rövid ital kombinációval találkozni. Hogy az extrémebbek közül említsek; van például grasshopper shot, aminek a lényege az, hogy egy döglött szöcskét is lenyel az ember utána. De Harry Potter shottal is találkozni az itallapon, amit meggyújtanak és külön szikrázik is. Az azért elég menő.


Egy utcával lejjebb pedig egy másik kocsmát tudnék javasolni, a De Metafoor-t, ahol nagyon jó a hangulat és kiváló hely arra, hogy beszélgessen az ember egy pofa sör vagy kávé felett.

Évközben a diákok egyébként az úgynevezett "Fakbar"-okban buliznak, leginkább azért mert ezeken a helyeken olcsó a sör, illetve ezek a tipikus egyetemi szórakozóhelyek. A fakbar lényege az, hogy a legtöbb karnak van egy saját kocsmája, amit diákok és diákszövetségek vezetnek. A bölcsészek fakbarja például a Fak Letteren, ami a könyvtár mellett található meg a bölcsész épületeknél. Ez a kocsma főleg beszélgetésekhez jó, illetve általában jó old-school rock zenét játszanak. De öt percre tőle található például a Politika Fakbar, a HdR ami a jogászokhoz tartozik. Kicsit arrébb pedig a Dulciba tudunk belebotlani, ami a gazdasági szakon lévőké. Illetve van még a Recup, ahol a pszichológus szakosok szoktak lenni. A helyi múzeum kocsmáját pedig a filozófusok uralják, de még napestig tudnám folytatni. Ezekben a fakbarokban gyakran elkérik a diákigazolványt belépéskor, így biztosítva, hogy csak diákok menjenek be, amit én jó ötletnek tartok és sajnálom, hogy itthon nincsenek ilyen jellegű kocsmái a különböző karoknak.

Ha már kocsmák, akkor mindenképpen meg kell említenem a belga sörök széles tárházát, amiből igyekeztem minél többet ki is próbálni és nem csak azért, mert időközben világörökség lett a belga sörkultúra! Hanem mert szeretem a finom komlót, bár hogy őszinte legyek, miután az ember kipróbálja a leghíresebbeket utána a többi fajta sör már kevésbé tűnik olyan finomnak, sőt volt olyan, amit ihatatlannék titulálnék (pl.: Verboden Vrucht - Tiltott gyümölcs). Viszont, ha arra jártok vagy esetleg itthon láttok a boltban belga söröket, akkor mindenképpen ajánlanám a Kasteel Rouget, ami egy meggyes sör, de isteni. Továbbá a Chimay-t, a Tripel Karmelietet, a Leffe sörök bármilyen fajtáját (blond, bruin, royal, radieuse, etc), La Chouffe-ot és lányoknak a Kriek-et, mert az tipikusan női sör és cseresznyés.

És ha a sörökből már elegünk van, akkor mindenképpen tessék a híres jeneverbe is belekóstolni -az van a képen. Ez egy 20% körüli alkoholos itóka, amit jéggel is szoktak tálalni szép üvegpoharakban, de shotként is le lehet húzni. Mindenféle ízvilággal elkészítik van likőrös és kevésbé likőrös változata is, nekem egyébként kifejezetten ízlett, bár azért nem egy pálinka.


Amit különösen imádtam Belgiumban az a waffel volt. Leuvenben a legfinomabbat az úgynevezett 't Galetje-ben fedeztük fel és elméletileg a legjobb fagyi is ott kapható. Ezzel a hellyel csak annyi a gond, hogy télre bezárnak, de olyankor pedig a Gaufry's-ba érdemes elnézni, igaz ott sajnos nem olyan finom a gofri tésztája, mint a 't Galetje-ben, de nem panaszkodom.


Amit különösen szerettem Leuvenben az a rengeteg kis kávézó és kajálda volt jobbnál jobb és finomabbnál finomabb kínálattal. Kedvenc kávézóim közé tartozik a Barbóék -első kép. Ez egy könyvesbolt és kávézó együttesen, de isteni házi sütiket is árulnak. Itt ittam a legerősebb kávékat, amik hihetetlenül finomak voltak és a helynek egy régiesebb hatása van, emellett csendes és jól lehet ott beszélgetni.

Ha pedig cukorsokkra vágyunk, akkor a Coffee Cafeba -második kép- vagy a Le Mustache-ba érdemes elnézni -harmadik kép. A Le Mustacheban egyébként plusz pont, hogy ott van wifi, illetve ételt is szolgálnak fel, szóval tökéletes hely tanulásra/írásra. a Coffee Cafeban nincsen wifi és a helyiség is nagyon kicsi, de különleges kávékkal és sütikkel kedveskednek az odalátogatóknak.

Azt hiszem most így elsőre ennyi információ elég lesz, pedig tudnék még bőven írni és mesélni is, csak nem tudom, hogy mekkora igényetek lenne rá. Öt hónap alatt rengeteg dolgot megtanul és felfedez az ember, ami egy könyvre valót kitenne, szerintem.

Remélem tetszett nektek a bejegyzés és sikerült végig olvasnotok a szócséplésemet :D

Puszi, Eni
2 megjegyzés on "Milyen a leuveni élet? - Erasmus beszámoló"
  1. Bevallom engem cseppet sem vonz Belgium, ennek ellenére nagyon tetszett ez a részletes bemutató bejegyzés, érdekes volt olvasni, hogy hogyan is működnek ott a dolgok :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megértem, apukám még mielőtt kiutaztunk azt mondta, hogy miért pont oda? Semmi érdekes nincs ott, aztán ő is megszerette az országot, amikor látta, hogy milyen élőben :D Örülök, hogy tetszett! :)

      Törlés